Kramp in Kuit.nl - Tips en Oefeningen bij Kramp in de Kuiten

Alles over kramp in kuit: oorzaken, rekoefeningen, en manieren om het te voorkomen.

Kramp in Kuit (Kuitkramp)

kramp in kuit-kuitkramp-kramp in de kuiten

In veel gevallen wordt de kramp in kuit veroorzaakt door belasting van de kuitspieren en/of uitdroging.

Kuitkramp is het gevolg van het plotseling samentrekken van de kuitspieren. De duur van een aanval kan variëren van een aantal seconden tot enkele minuten en gaat vaak gepaard met een scherpe pijn.

Vergeleken met andere krampen komt kramp in kuit relatief vaak voor. In veel gevallen wordt de kramp veroorzaakt door belasting van de kuitspieren en/of uitdroging. Er zijn echter ook verschillende andere oorzaken voor kuitkramp.

Kramp in de kuit kan meestal relatief eenvoudig verholpen worden. Vaak is het voldoende om een rekoefening te doen. Rehydrateren is vaak ook belangrijk.

Lees hieronder verder om meer te leren over de oorzaken van kuitkramp, rekoefeningen om de kramp te verhelpen, en manieren om kramp in kuit te voorkomen.

Kramp in Kuit: Oorzaken

Kramp in de kuiten kan verschillende oorzaken hebben. In veel gevallen is er sprake geweest van een zware belasting van de kuit. Uitdroging speelt vaak ook een rol. Er zijn echter ook andere oorzaken mogelijk:

  • sporten kan leiden tot kramp in kuitKramp in kuit – mogelijke oorzaak #1: zware belasting van de kuitspieren, bijvoorbeeld tijdens of na het sporten. Het is mogelijk dat de kramp een gevolg is van een blessure.
  • Kramp in kuit – mogelijke oorzaak #2: uitdroging. Dit is vaak het geval als er tijdens of na het sporten niet voldoende vocht is ingenomen.
  • kramp in kuit - tekort aan mineral kan leiden tot kuitkrampKramp in kuit – mogelijke oorzaak #3: een tekort aan kalium, calcium, magnesium of andere mineralen.
  • Kramp in kuit – mogelijke oorzaak #4: blootstelling aan koude temperaturen. Dit is vooral het geval in (zeer) koud water. Een voorbeeld is kuitkramp tijdens het zwemmen in koud zeewater.
  • Kramp in kuit – mogelijke oorzaak #5: medische aandoeningen. In sommige gevallen kunnen medische aandoening de oorzaak zijn voor kramp in de kuiten. Voorbeelden zijn: problemen met de schildklier, nierziekten, en multiple sclerosis.
  • Kramp in kuit – mogelijke oorzaak #6: langdurig niet veranderen van houding/positie.

Voorkomen van Kramp in Kuit

Er zijn verschillende manieren om de kans op kuitkramp te verminderen of om de kramp in kuit de voorkomen. Het is altijd goed om voor het sporten een goede warming up te doen. Dit helpt ook de kans op andere blessures, zoals bijvoorbeeld het blesseren van de kniebanden, te verlagen.

Daarnaast is het goed om voor en tijdens het sporten te blijven drinken. Uitdroging is één van de voornaamste redenen waarom atleten last krijgen van kramp in kuit. Sommige mensen hebben baat bij zouttabletten. Dit laatste vooral op hete dagen waarop je bij het sporten veel zweet en zout verliest.

Rekoefeningen tegen Kramp in Kuit

In veel gevallen kunnen rekoefeningen kuitkramp verhelpen. De volgende oefeningen werken vaak zeer goed om de kuitkramp te verminderen en verlichting te geven bij kramp in kuit:

Rekoefening tegen kramp in kuit #1: rekken met een handdoek

kramp in kuit rekoefening 1 - rekken met handdoek

kramp in kuit oefening #1: rekken met een handdoek

Deze oefening kan het beste met blote voeten worden gedaan, al hoeft dit niet per se. Ga rechtop op de vloer zitten met je benen recht voor je. Strek het been met de kramp in kuit en plaats een handdoek rond de bal van je voet. Pak de uiteinden van de handdoek met beide handen vast en leun nu langzaam achterover. Houd hierbij je rug recht. Ga niet verder dan nodig is en houd minstens 20 seconden vol.

Rekoefening tegen kramp in kuit #2: rekken tegen de muur

kramp in kuit - rekoefening bij muur

Kramp in kuit rekoefening #2: rekken tegen de muur

Deze oefening rekt voornamelijk de gastrocnemius, de grootste spier van de kuit. De oefening bestaat twee delen. Ga rechtop bij een muur staan en plaats beide handen tegen de muur. Houd de armen gestrekt en de rug recht. Zet het been met de kuit die je wilt strekken een pas naar achteren. Het is belangrijk dat de hiel hierbij op de grond blijft. Buig nu langzaam je ellebogen en leun naar voren. De kuit rekt nu langzaam op.

Rekoefening tegen kramp in kuit #3: rekken met een opstapje

kramp in kuit - rekoefening met opstapje

Kramp in kuit rekoefening #3: rekken met een opstapje

Een andere praktische manier om kramp in kuit tegen te gaan is deze eenvoudige oefening: zoek ergens een opstapje met een rand waarop je plaats kan nemen. Voorbeelden zijn een traptrede of een stoeprand op straat. Plaats de bal van je voet op de rand van de traptrede. Laat de hiel nu langzaam zakken terwijl de bal van je voet op de rand van de traptrede blijft staan. Zorg dat je in balans blijft.

Rekoefening tegen kramp in kuit #4: rekken in de ‘chair pose’

kramp in kuit - rekoefening 4 chair pose

Kramp in kuit rekoefening #4: rekken in de ‘chair pose’

Chair pose betekent ‘stoel houding’ en komt voor uit een rekoefening die wordt beoefent bij yoga. De naam is afgeleid uit de houding die je aanneemt; namelijk dezelfde als wanneer je op een stoel zit. De chair pose richt rekt voornamelijk op de ‘soleus’ spier die direct onder de gastrocnemius ligt. Laat je heupen en billen zakken alsof je gaat zitten in een stoel, buig de knieën, leun naar voren en laat je hielen niet van de grond komen. Houdt de rug recht.

Lees hieronder verder over andere manieren om kramp in kuit tegen te gaan.

Andere Manieren om Kramp in Kuit Tegen te Gaan

Rekoefeningen zijn vaak voldoende om kuitkramp tegen te gaan. Er zijn echter ook verschillende andere manieren om kramp in kuit tegen te gaan.

Andere methoden tegen kramp in kuit #1: rehydrateren

kramp in kuit kokoswater om uitdroging tegen te gaan

Kokoswater is een uitstekende manier om te rehydrateren bij kramp in kuit.

Rehydrateren is vaak zeer belangrijk als er sprake is van spierkrampen. Het wordt altijd aangeraden om veel vocht in te nemen tijdens en na het sporten. Het drinken van sportdranken die ontwikkeld zijn om uitdroging tegen te gaan (zoals Gatorade) kan het proces van herstel versnellen. Een andere zeer gezonde manier om te rehydrateren is natuurlijk kokoswater. Kokoswater heeft van nature een hoog gehalte van kalium en heeft daarnaast ook vele andere gezonde voordelen, zoals zeer positieve effecten bij darmklachten.

Andere methoden tegen kramp in kuit #2: voedingssupplementen

kramp in kuit - multivitaminen tegen kuitkramp

Soms kan het helpen om een voedingssupplement te nemen bij kramp in kuit.

In sommige gevallen is kuitkramp het gevolg van een tekort aan belangrijke nutriënten en mineralen. Voorbeelden hiervan zijn een tekort aan kalium, magnesium en calcium. Dit betekent dat het soms kan helpen om voedingssupplement te nemen. Een voorbeeld hiervan zijn multivitaminen die vaak magnesium, kalium, vitamine B complex, vitamine E en andere voedingsstoffen bevatten. Een ander middel wat soms wordt voorgeschreven is kinine. In sommige gevallen worden er ook glyconutrients gebruikt. Studies hebben echter niet onomstreden bewezen dat deze laatste ook daadwerkelijk werken. Wees altijd voorzichtig als u supplementen of medicatie gebruikt en lees altijd voor gebruik de bijsluiter.

Andere methoden tegen kramp in kuit #3: masseren & warm bad

kramp in kuit massage tegen kuitkramp

Een massage van de kuit is ook een uitstekende manier om kramp in kuit te behandelen.

Als rekken niet voldoende is kan het helpen om de spier goed warm te houden. Een goede manier om de spier warm te krijgen is een warme hot/cold pack op de spier te leggen. Het kan ook helpen om de kuitspier voorzichtig te masseren en zo de bloedsomloop te stimuleren. Tenslotte wil een goed warm bad ook vaak helpen om de spier op te warmen en te ontspannen.